سئو چیست ؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

what is seo illustration - سئو چیست ؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.

مهمترین سوالی که کاربران از خود میپرسند آن است که تعریف دقیق سئو چیست. سئو مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میدهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.

مفهوم سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست بلکه مناسب سازی سایت برای بازدیدکنندگان نیز از فاکتورهای اصلی آن میباشد. بطوریکه در چند سال اخیر سیاست‌های گوگل با انتظارات بازدیدکنندگان از سایت‌ها همسو شده است.

سئو فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبر است. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.

 سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.

 الگوریتم رتبه‌بندی گوگل دارای بیش از 200 معیار جهت رتبه‌بندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو می‌بایست مهم‌ترین این معیار‌ها را جهت پیاده‌سازی موفق سئو بدانند.

seo optimization - سئو چیست ؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست؟

الگوریتم های جدید گوگل به ویژه الگوریتم RankBrain تلاش میکنند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رتبه بندی نتایج را بهینه کنند. هر زمان کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند و یک یا چند نتیجه موجود در پیشنهادات گوگل را انتخاب خواهد کرد. گوگل به انتخاب کاربران توجه زیادی خواهد کرد. بعنوان مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی از نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد.

علاوه براین زمان حضور کاربران در یک سایت تا جستجوی دوباره در گوگل اهمیت ویژه ای خواهد داشت. از زمانیکه کاربر وارد سایت شما میشود تا زمانیکه مجدد همان عبارت یا عبارتی مشابه با آن را در گوگل جستجو میکند Dwell Time  نامیده میشود. اگر دوست دارید بدانید تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست پیشنهاد میکنیم مقاله RankBrain چیست را مطالعه کنید.

اوایل شروع سئو

در اوایل سال 1990 اولین موتور‌های جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضی از محبوب‌ترین آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده نگاه می‌کردند که همانند صفحه زرد، سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شد. در این لیست صفحاتی همچون AAA در بالای این لیست وجود داشتند.

با رشد مداوم اینترنت موتورهای جستجوی جدید‌تری ظاهر می‌شدند که از الگوریتم‌های رتبه‌بندی پیچیده‌تری استفاده می‌کردند. این الگوریتم‌ها با معیار تراکم کلمه کلیدی ( تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌های شبیه key-words برای فهم محتویات وب سایت‌ها استفاده می‌کردند. به دنبال این رشد سئوبرای بیشتر دیده شدن سایت‌ها فعالیت خود را شروع کرد. با توسعه رتبه‌بندی صفحات توسط موتور‌های جستجو، مهندسین سئو به دنبال پیدا کردن راه‌هایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روش‌هایاخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.

یک مقاله که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو از روش‌های غیر اخلاقی سئو استفاده می‌کردند. این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتی یک سایت را به همراه کلمات کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان شده است، بارگذاری می‌کنند که در نتیجه موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش می‌دهند.

همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبه‌بندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل کار خیلی راحتی نسبت به امروز بوده است. با بکار گیری روش‌های غیر اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود. امروزه الگوریتم‌های موتورهای جستجو پیچیده‌تر شده‌اند و خیلی سخت است که مهندسین بهینه‌سازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته این بازی موش و گربه بین مهندسین سئو و موتورهای جستجو امروزه نیز وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

بعد از اینکه سئوبرای بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی کار خود را شروع کرد، این فرآیند نیازمند دانش و زمان برای پیاده‌سازی روش‌های خود شد. زمان، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اولیه برای بهینه شدن سایت و یا یک صفحه است.

بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، سئو هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد. اگر چه ممکن است نتایج بهینه‌سازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در دراز مدت مزایای سئو باعث افزایش رتبه‌بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان است. برای وب سایت‌ها خیلی مهم است که در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتیجه طبیعی اول که 58.4 درصد کلیک‌ها را شامل می‌شود، قرار گیرند.

این جای تعجب نیست که وب سایت‌ها با محصولات و خدماتی که بفروش می‌رسانند بر سر رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کلیدی رقابتی “بیمه خودکار” 1.5 میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خود اختصاص می‌دهد، این بدین معنی است که 3 جایگاه اول 58.4 درصد بازدیدکنندگان و خود جایگاه اول 36.4 درصد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می‌دهد. این مسئله برای خیلی از سایت‌ها سودمند است که در بالای نتایج جستجو قرار گیرند به خصوص آنهایی که با افزایش ترافیک سایت به تعداد مشتریانشان اضافه می‌شود.

یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد جستجو کنندگان خیلی دوست دارند روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک کنند؛ این مطالعه مشخص می‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک می‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روی پیوندهای لیستهای پرداخت شده کلیک می‌کنند. این یکی دیگر از دلایلی است که شرکت‌ها تاثیر سئو را دانسته و حاضر هستند برای آن زمان و هزینه صرف کنند.

SEO service sentio education - سئو چیست ؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

1- سئو تکنیکال

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم. برای شروع فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

2- بازاریابی محتوا

فعالیت هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و … را میتوان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست. موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.

3- لینک سازی هدفمند

رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت های قدیمی تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

  •     در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  •     باعث ایجاد برند می شود.
  •     باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  •     باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
  •     باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  •     بهترین ابزار برای تبلیغات است.

سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و … مرتبط می‌شود؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به SEO On Page می‌شود. این روش پایه تمام تلاش‌های بهینه‌سازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد می‌نمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم است که روش SEO On Page بدرستی قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سایت با کنترل مستقیم بالایی انجام می‌شد، روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما انجام می‌شود؛ این شامل تمام چیزهایی است که می‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندی بالای سایت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند) متمرکز می‌شود سپس با استفاده از روش‌هایی که در خارج از وب سایت انجام می‌شود به بهینه‌سازی موتور جستجو می‌پردازد.

SEO Off Page یک فرآیند نامحدود است که توسط مهندسین سئو در جهت بدست آوردن پیوند دهندگان، اداره می‌شود.

Different SEO Techniques The Good Bad The Not Quite So 1 - سئو چیست ؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

سئو کلاه – سفید چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فنی این حوزه، سئو کلاه – سفید به مجموعه تکنیک‌ها، روش‌ها و استراتژی‌های که از قوانین و راهنمایی‌های موتورهای جستجو تبعیت می‌کنند، اشاره دارد. که این به معنی فریب یا دستکاری موتور‌های جستجو و یا کاربران به هیچ وجه نیست. این همچنین به سئو اخلاقی نیز یاد می‌شود زیرا دلیل آن این است که یا اجرای بلند مدت داشته و یا از دستورالعمل‌ها و سیاست‌های صحیح جهت بدست آوردن رتبه‌های بالا در نتایج موتور‌های جستجو استفاده می‌کند.

سئو کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتی دیگر اصطلاح سئو کلاه – سیاه اشاره به مجموعه‌ای از دستورات دارد که به منظور فریب، بازی و دستکاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندی بالا، بکار می‌رود. این مهم است که بدانید این‌ روش‌ها غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجویی تایید نمی‌شود و بکارگیری این روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده را برای همیشه در بر دارد.

انجام تاکتیک‌های سئو کلاه – سیاه ممکن است که باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی می‌تواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شود.

در زیر به برخی از مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو اشاره شده است:

پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه وب سایت های بزرگ

در این پژوهش محقق معتقد است که هنگامی که پیاده سازی وب سایت به پایان می رسد مشکلی که خیلی از شرکت ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه وب سایت خود را در اینترنت معرفی نماید که بهترین روش برای معرفی وب سایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر اساس 77 معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی برای توسعه وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید:

  • بهبود ساختار سایت
  •  استراتژی کلمات کلیدی
  • استراتژی URL
  • بهینه سازی کد
  • پردازش کردن متن
  • بهینه سازی لینک های ورودی
  •  استراتژی نام دامنه و هاست
Online Store - سئو چیست ؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

کدام نتایج جستجو، ارگانیک یا طبیعی هستند؟

نتایج ارگانیک جستجو آنهایی هستند که در اثر سئو ایجاد شده و تنها با هزینه کردن در سیستم تبلیغاتی گوگل نمایش داده نشده اند. شناسایی نتایج ارگانیک از نتایج تبلیغاتی بسیار آسان است. نتایج تبلیغاتی دارای برچسب Ad در کنار خود هستند. اما امروزه با وجود تغییرات در روش های جستجو، چگونه می توان نتایج ارگانیک را از بقیه تفکیک کرد؟

امروزه نتایج جستجو (با نام صحیح SERP) شامل ترکیبی از تبلیغات و نتایج ارگانیک پویا تریست. از نمونه نتایج طبیعی جستجو پویا می توان به بخش هایی با عنوان Answr Box، People Also Ask، اسلاید تصاویر، و بسیاری از دیگر موارد اشاره کرد. این ویژگی ها با توجه به چیزی که کاربران به دنبال آن هستند در حال ارتقا و تغییر هستند.

به عنوان مثال اگر عبارت “آب و هوای تهران” را در گوگل جستجو کنید، با نتیجه ای در بالای صفحه مواجه خواهید شد که به پیش بینی آب و هوای تهران در چند روزه آینده پرداخته است. به عنوان مثالی دیگر، اگر شما عبارت “پیتزا تهران” را جستجو کنید، سه فست فودی که ارائه کننده پیتزا در تهران هستند را مشاهده می کنید.

این که موتورهای جستجو برای درامدزایی از تبلیغات استفاده می کنند چیز طبیعیست. هدف آنها ارائه پاسخ های بهتر به کاربران، بازگشت آنها به موتورهای جستجو در آینده و صرف زمان بیشتر کاربران در نتایج جستجو است.

برحی از امکانات گوگل مانند featured snippets یا related questions تحت تاثیر سئو می توانند باشند. در عین حال برخی دیگر از این ویژگی ها تحت تاثیر سئو نیستند. به عنوان مثال داده های گرفته شده از وب سایت هایی مانند Wikipedia، WebMD و IMDB به خاطر اعتبار بالای این منابع است.

تفاوت SEO و SEM در چیست؟

Seo بخشی از SEM است:  SEM مخفف Search Engine Marketing به معنی بازاریابی از طریق موتور های جستجو گر می باشد که شامل بهینه سازی سایت در شبکه های اجتماعی ، بهینه سازی سایت در گوگل، مارکتینگ و تبلیغات در گوگل ، بهینه سازی پارامتر ها متا ها و عناوین سایت، بهینه سازی ساختار سایت ،تحلیل و بررسی در آمار سایت و…  است.

فاوت سئو و تبلیغات اینترنتی در چیست؟

با توجه به پیشرفتی که موتور جستجوی گوگل در دنیای اینترنت داشته ،برای کسب در آمد از طریق اینترنت قطعا باید در نتایج گوگل دیده شوید، برای دیده شدن در صفحات گوگل بدون بهینه سازی و سئوی وب سایتتان چندین گزینه خواهید داشت که به مقایسه بین سئو و تبلیغات اینترنتی خواهیم پرداخت:

تبلیغات اینترنتی شامل بنر های تبلیغاتی، پاپ آپ ها و تبلیغات کلیکی در انواع وب سایت ها.

چند مورد از تفاوت اصلی میان سئوی سایت و تبلیغات اینترنتی را عنوان می کنیم:

  •     هزینه ی سئو بسیار به صرفه تر از هزینه ی بسیار سنگین تبلیغات است.
  •     از طریق سئو به راحتی برند سازی می کنید و از نظر شهرت پیشرفت خواهید داشت اما در تبلیغات اینترنتی این گونه نیست.
  •     در تبلیغات اینترنتی ،تبلیغات شما به عموم مردم نمایش داده می شود اما پس از سئوی سایت تبلیغات شما انحصاری به کاربرانی که دنبال شما می گردنند نمایش داده می شود.
  •     الکسای سایت پس از سئو به شدت پایین می آید و این مورد باعث جلب اعتماد کاربران سایت شما خواهد بود.
  •     پس از سئو ترافیک سایت به صورت مفید و هدفمند بالا می روند و می توانید فروش خوبی داشته باشید.
  •     اعضای وب سایت شما پس از سئو بالا می رود این در صورتی است که سئوی خود را روی کلمات کاملا هدف انجام داده باشید.

آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو

این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:

  •     اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
  •     اضافه کردن URL به نقشه سایت
  •     اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
  •     استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl

بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایت

در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به 3 سه بخش تقسیم بندی می کنند:

  •     شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
  •     وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با استفاده از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند.
  •     جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.

محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارند.

learn seo new t - سئو چیست ؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی

در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است. :

تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:

  •     افزایش لینک های خارجی
  •     تغییر اسم فایل ها
  •     لینک یک طرفه
  •     کلمات کلیدی
  •     استفاده از Meta Tag
  •     استفاده صحیح از عنوان
  •     استفاده از robots.txt
  •     بهینه سازی محتوا

Google Adwords چیست؟

Google Adwords  شامل تبلیغات شما در سایت گوگل می شود : این سرویس که توسط گوگل ارائه شده  این امکان را به شما می دهد که سایت شما توسط  تمام کاربرانی که در حوزه ی فعالیت شما جستجو می کنند دیده شود.

dean - سئو چیست ؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

نظر Brian Dean در مورد سئو:

سئو فراتر از یک تعریف ساده است

اگر شما محتوای ارزشمند تولید کنید دیگران از آن استقبال میکنند و احتمالا به سایت شما لینک میدهند و همین کار موجب میشود جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید.

آیا سئو یعنی تولید محتوا؟
مسلما نه، ولی بخش مهمی از آن به محتوا مربوط میشود.

اگر تجربه کاربری در سایت شما بد باشد و کاربران بلافاصله پس از ورود به صفحه از آن خارج شوند. الگوریتم رنک برین کاری میکند که جایگاه خود را در نتایج جستجو از دست بدهید.

سئو یعنی تجربه کاربری؟ نه! ولی اگر به دنبال جایگاه مناسبی هستید باید به آن توجه کنید.

تصور کنید که در زمینه کاری خود به یک برند معتبر و شناخته شده تبدیل شده اید. به واسطه همین شناخت افراد زیادی نام شما را در گوگل جستجو میکنند یا سایت های معتبر خبری در مورد شما مینویسند. این اتفاق تاثیر بسیار مثبتی در سئو سایت شما خواهد داشت.

آیا برندینگ بهترین راه برای موفقیت در سئو است؟ باز هم نه، ولی یکی از بهترین روش های رشد در سئو محسوب میشود.

در نهایت باید بگوییم که سئو یعنی هر چیزی که به شما کمک میکند جایگاه بهتری در نتایج جستجو داشته باشید. همه تکنیک هایی که در گذشته یاد گرفتید را استفاده کنید ولی در نظر داشته باشید که در سال 2020 برندینگ، تجربه کاربری، خلاقیت، طراحی زیبا و رعایت استانداردهای نگارشی را دست کم نگیرید.

اصطلاحات رایج در سئو :

SEO:

(search engine optimization) بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو ، سئوی سایت است.

HEO:

(Human Experience Optimization)  بهینه سازی سایت برای کاربر را می گویند یعنی ظاهر سایت شما برای کاربر مناسب باشد و دچار سردرگمی نشود. در سال 2017 سئوی معنایی بوجود آمده است، یعنی گوگل درباره سئوی معنایی صحبت می کندو به دنبال مفهوم می گردد ،گوگل ربات هایش را طوری تربیت می کند که مفهوم را از دید یک کاربر درک کند یعنی اگر سایت شما از دید یک کاربر بهینه باشد از دید گوگل نیز بهینه است.  اگر در سایت خود عکس و ظاهر قشنگی داشته باشید و هم چنین بهHEO اهمیت زیادی داده باشید باعث می شود که کاربر در سایت شما احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری در سایت بماند. خیلی مهمه که سایت شما برای یک انسان بهینه سازی شده باشد.

SMO:

(Social Media Optimization) بهینه سازی سایت از طریق شبکه های اجتماعی SMO است. به این معنی که شما شبکه های اجتماعی خودتان را ایجاد کنید از رابطه ها و  سیگنال های مناسب استفاده کنید و سعی کنید معروف شوید.  زمانی که می گوییم در در سئوی سایت سوشیال مارکتینگ اهمیت بالایی دارد منظور همان سوشیال سیگنال است.

(Social Signal):

به سیگنال های شبکه های اجتماعی می گویند ، به این معنی که گوگل بررسی می کند به عنوان مثال یک وب سایتی در سوشیال فیسبوک چند تالایک و کامنت دارد و چند پاسخ دریافت کرده است نه اینکه چند تا Friend دارد. این به طور مختصر سوشیال سیگنال است که به صورت دستی هم قابل اجرا می باشد.

SEM:

(Search Engine Marketing)   بازاریابی از طریق بستر موتور های جستجوگر می باشد که می توان برای درک بهتر گفت سئو و تبلیغات Google Adwords  بخشی از SEM هستند.

    بهینه سازی سایت در شبکه های اجتماعی

    بهینه سازی سایت در گوگل

    بهینه سازی سایت در تبلیغات و مارکتینگ از طریق Google Adwords

SMM:

(Social Media Marketing)  بازاریابی و مارکتینگ در شبکه های اجتماعی است ، تمامی فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی خود انجام می دهید که باعث بیشتر دیده شدن و جذب کاربر می شود SSM میده میشود. تبلیغاتی مانند فیسبوک ، توییتر ، لینکدین و یوتیوب.

PPC:

(Pay Per Click) پرداخت به ازای هر کلیک  PPC  است ، در واقع نوعی تبلیغات است که پرداخت بر اساس مدت زمان تبلیغ  مشخص نمی شود و بازه زمانی که تبلیغ شما وجود دارد می تواند نامحدود باشد. شما بابت  هر کلیکی که کاربر روی تبلیغ شما می کند هزینه پرداخت می کنید. نمونه های ایرانی تبلیغات کلیکی صباویژن و کلیک یاب هستند که شما به ازای هر کلیک پول پرداخت می کنید و قوی ترین تبلیغات کلیکی در دنیا سایت Adwords است که برای گوگل کار میکند.

SERP:

(Search Engine Result Page) صفحه ای که به عنوان نتیجه ی جستجو در گوگل مشاهده می کنید. به طور کلی م

UI:

(User Interface)  ظاهری از سایت که کاربر با آن در ارتباط است. ترجیحا ظاهری زیبا و قابل فهم تا کاربر به راحتی به تمام نقاط سایت دسترسی داشته باشد سمتی که کاربر با آن در ارتباط است

UX :

(User Experience) به تجربه ای که کاربر در وب سایت شما کسب می کند UX می گویند. اگر برای روشن شدن این موضوع بخواهیم مثال واضح تری بیان کنیم می توانیم سایت دیجی کالا را مثال بزنیم. حس خوبی که شما در سایت دیجی کالا دارید و اینکه می توانید به راحتی خرید کنید نمونه ای واضح از این تجربه ی کاربر می باشد.

Landing Page:

لندینگ پیج صفحه ای است که ما آن را آماده و طراحی میکنیم تا بعد از آنکه سایت را سئو کردیم کاربر وارد آن صفحه یا همان لندینگ پیج ما شود. اگر به صورت حرفه بخواهیم یک سایت را سئو کنیم برای هر کلمه یک صفحه لندینگ ایجاد می کنیم. از صفحات لندینگ برای تبلیغات هم استفاده می شود مثلا گاهی نیاز است یک صفحه لندینگ ایجاد کرده و روی آن تبلیغات گوگل را فعال کنیم.

Keyword :

کلماتی هستند که برای سئوی وب سایت روی آن کلمات خاص انتخاب می شوند. به عنوان مثال می توان گفت همان کلماتی هستند که دوست دارید زمانی که جستجو می شوند سایت شما در صفحه اول نتایج ظاهر شود. لازم به ذکر است این کلمات در صورتی می توانند مفید باشند که با تحلیل و بررسی و متناسب با حوزه فعالیت شما انتخاب شده باشند.

On Page Seo:

مجموعی از عملیاتی که برای سئوی سایت روی سایت و داخل سایت انجام میشود مانند: تولید محتوا ، لینک سازی های داخلی، فعالیت های گوناگون در سایت می باشد.

Off Page Seo :

مجموعی از عملیاتی که برای سئوی سایت خارج از سایت انجام میشود مانند: لینک بیلدینگ و سوشیال سیگنال ها می باشد.

Heading Tag:

تگ های تیتر هستند. که از h1 تا h6 را تگ هدینگ می نامند. ابتدا تگ h1 حائز اهمیت می باشد و پس از آن دومین تگ هدینگ که ربات های گوگل می خوانند تگ h2 است وبه همین ترتیب تا h6 ادامه دارد. تگ های هدینگ خوانایی صفحات را زیاد می کند. لازم به ذکر است کاربر ها نیز مانند ربات های گوگل ابتدا تگ های هدینگ را می خوانند و اگر عنوان های جذابی داشت به خواندن ادامه ی مقاله می پردازند و این موضوع در ux خوب سایت تاثیر فوق العاده ای دارد.

Responsive Design :

سایت های هستن که در هرسایزی از موبایل یا تبلت و کامپیوتر متعادل هستند و تغییری در ظاهر آنها ایجاد نمیشود. شما نمی توانید در یک سایت ریسپانسیو زوم کنیدو هیچ بهم ریختگی در تصاویر نخواهید داشت. این مورد در سئو اهمیت بالایی دارد.

Backlink :

لینک هایی هستند که شما برای وب سایت خود تهیه می کنید و به شما کمک می کند از دید گوگل محبوب تر شوید. می توانید این لینک هارا در سایت ها  و وبلاگ و انجمن های مختلف ایجاد نمائید.

Penalti :

زمانی که قوانینی که گوگل در نظر گرفته است را رعایت نکنید و ازدید گوگل اسپم شناخته شوید گوگل ، وب سایت شمارا به طور کامل روی یک کلمه خاص از 10 صفحه و یا حتی از کل نتایج سایت خارج خواهد شد که به این عمل از سمت گوگل پنالتی می گویند.

 در سال 2017 این قانون اضافه شده اس که فقط روی یک کلمه خاص از 10 صفحه اول خارج می شوید ولی ممکن  است روی کلمات دیگر در جایگاه خود باقی بمانید.

پنالتی یعنی گوگل وب سایت شما را روی یک کلمه خاص به طور کل از صفحه ی نتایج خارج کند.  در سال های گذشته اگر پنالتی می شدید کل کلمات و سایت از نتایج خارج می شد اما در سال 2017 این قانون برداشته شد و فقط روی یک کلمه خاص اعمال میشود.

Reffering Domain :

تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند، برای درک بهتر موضوع به این مثال توجه کنید: زمانی که لینک مورد نظرتان را در تمام صفحات یک وب سایت قرار دهید تنها یک Reffering Domain ایجاد کرده اید.

OBL :

(Out Bound Link) به حجم و تعداد لینک های خروجی یک سایت می گویند که کاملا باتوجه به قدمت یک سایت و تعداد محتوای یک سایت قابل تغییر است.

Internal Link :

لینک های داخلی سایت است.لینک دهی های داخلی سایت را شامل میشود. به عنوان مثال از مقاله ای که درباره ی بهینه سازی سایت نوشته شده است به صفحه ای که میخواهید روی آن سئو انجام شود لینک کنید و لینک سازی هایتان را طبق همین روال انجام دهید.

External Link :

لینک های خارجی سایت می باشد یعنی لینک هایی که از خارج از وب سایت شما به سایت شما داده شده است .

Anchor Text :

به تیتر لینک می گویند که مهم ترین بخش در لینکی هست که به وب سایت شما داده می شود. همان قسمت از متن است که آن را به صفحه هدف لینک می کنیم و با این کار به ربات های گوگل می گوئیم که این کلمه مربوط همان صفحه هدف است در لینک سازی داخلی و خارجی با استفاده از Anchor Text تعیین می کنیم صفحه مقصد در چه زمینه ای فعال است  وهمین موضوع اگر به طور صحیح انجام شود باعث افزایش رتبه صفحه مقصد خواهد شد.

Meta Tag :

به تگ های متا گفته می شود. به عنوان مثال : کلمات کلیدی که برای هرمطلب قرار می دهید،متا تگ ها، هدینگ تگ ها ، تگ های h1 تا h6 که در مطالب از آنها استفاده می شود.

Impression:

میزان دیده شدن و جستجو در دنیای اینترنت می باشد که می توانید آماره دقیقی در وب مستر تولز از آن مشاهده کنید. به عنوان مثال زمانی که میخواهید بدانید یک کلمه کلیدی چقدر بازدید و جستجوی ماهیانه دارد باید  Impressin آن کلمه کلیدی را بررسی کنید.

Hit:

به معنی تعداد در خواست (Request) که در یک صفحه رخ می دهد: برای درک کامل این موضوع به این مثال توجه کنید: یک صفحه ای که یک تیتر ، یک عکس و یک متن دارد دارای 3 هیت می باشد.

Visitor:

بازدیدکننده یک سایت می باشد با یک مثال به توضیح بیشتر می پردازیم: زمانی که یک فرد با یک ip مشخص وارد وب سایت شود و چندین بار از سایت شما بازدید کند تنها یک بازدید کننده به حساب می آید و این موضوع به راحتی قابل تشخیص است.

Visit:

بازدید از  هر صفحه می باشد و بازدید کنندگان با یک ip را از یکدیگر تفکیک نمی کند به عنوان مثال اگر فردی با یک ip دوبار وارد صفحه ای شود بازدید از آن صفحه دوبار به حساب می آید.

Link Bildiung :

به عملیات لینک سازی در سطح وب گفته می شود. که به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام می شود. به عبارتی می توان گفت به روش ساخت بک لینک ، لینک بیلدینگ می گویند.

Content Marketing :

به بازاریابی محتوایی گفته می شود  یعنی از طریق تولیدمحتوای خوب و مفید بتوانید سئوی سایت خود را ارتقا دهید. بروز رسانی های سایت خود را جزو روال کار بدانید وبه طور مداوم در زمان های مشخص این کار را انجام دهید.

Wiki :

سایت هایی که مرجع اطلاعات و آموزش هستند که مهم ترین آن ویکی پدیا می باشد  این گونه از وب سایت ها به دو صورت هستند :

1.وب سایت های ویکی که مردم آنهارا ایجاد می کنند.

2.وب سایت های ویکی که مدیر دارند و مدیر سایت آنهارا ایجاد می کند.

Web2 :

سایت هایی که فقط از طریق مردم بروز رسانی می شود .در لینک سازی های خارجی اهمیت بالاتری دارد، از این سایت ها می توانید با روش هایی استفاده نمائید مانند انجمن و دایرکتوری ها.

HTML :

زبان نشانه گزاری سمت کاربر(Client) می باشد که از نظر برنامه نویسی زبان سطح پایینی می باشد.

HTTP :

( Hyper Text Transfer Protocol ) همان بستری است که ما روی آن سایت را باز می کنیم. برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می شود به طور کلی می توان گفت انتقال اطلاعات بین سرور و کلاینت می باشد.

HTTPS :

همان HTTP است اما به حالت Secure شده است که گوگل به طور رسمی اعلام کرده است که این موضوع به بهینه سازی سایت شما کمک می کند. لازم به ذکر است استفاده از آن سرعت سایت را پائین می آورد.

FTP :

( File Transfer Protocol ) برای آپلود فایل ها در سمت سرور استفاده می شود و هیچ ارتباطی با سئو ندارد. نرم افزار های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که به عنوان مثال می توان به FileZilla اشاره کرد.

Server Side :

به عملیاتی که سمت سرور انجام میشود سرور ساید می گویند به عنوان مثال بخش  اطلاعات و فایل ها. ذخیره و هرگونه تغییرات در سمت سرور و داخل کد های سایت را نیز شامل می شود.

Client Side :

به عملیاتی که سمت کاربر انجام میشود کلاینت ساید می گویند به عنوان مثال کامپیوتر شما.

Java Script :

یک زبان اسکریپت نویسی می باشد ، این زبان از پشتیبانی شده توسط تمامی مرورگر ها و سیستم عامل ها بوده است و بیشتر برای برنامه نویسی سمت کلاینت است. که زبان بسیار قوی است. لازم به ذکر است که زبان Java Script با زبان Java  هیچ ارتباطی ندارند.

Ajax :

تکنولوژی ارتباط بین کلاینت و سرور بدون Refresh کردن صفحه می باشد به عنوان مثال: در برخی از سایت ها زمانی که میخواهیم در صفحه بدون بارگزاری مجدد (Reload) تغییرات را مشاهده کنیم از Ajax استفاده می کنیم.

CSS :

مخفف کلمه  Cascade Style Sheet به معنی کد هایی که ظاهر سایت را درست می کند. زبانی است برای تعریف داکیومنت هایی با زبان HTML .  این زبان به کد های HTML می گوید که چطور رفتار کند و هم  چنین به کمک CSS می توانیم سایت خود را User Friendly کنیم.تمامی فایل های CSS در یک بخش جدا در سایت شما Load میشود. کد های CSS به شما این امکان را می دهد تا قالب سایت خود را طراحی نمائید تمامی موارد ریسپانسیو سایت با CSS انجام میشود و از همین طریق نیز قابل تغییر است.

Tittle:

عنوان یک مطلب را tittle می گویند که مهم ترین بخش در سئوی آن مطلب به حساب می آید. در عنوان یک مطلب حتما باید کلمه ی کلیدی اصلی که میخواهیم روی آن سئو شویم را استفاده کنیم ،قطعا وجود کلمه کلیدی ما در عنوان مطلب تاثیر بسیار بالایی در سئوی سایت خواهد داشت.

Text To HTML Ratio :

نسبت متن به کد می باشد به عنوان مثال اگر دو پاراگراف در یک صفحه داریم عملا باید دو تگ p در قسمت کد ها قرار گرفته باشد. اگر یک حجم بالایی از کد ها باشد سایت به مشکل برمیخورد.

Meta Description:

تگ متایی که کاربر نمی بیند اما گوگل می بیند ودرسئو ی سایت هم تاثیر قابل توجهی دارد. برای درک بهتر می توان گفت: در نتایج جستجوی گوگل (SERP) توضیحی که زیر آدرس سایت نمایش داده می شود Meta Description است.

Meta Keyword:

متا کیوورد ها همان کلمات کلیدی هستند، کلمات کلیدی متا که در هر صفحه مشخص کننده کلمات کلیدی مربوط به آن صفحه می باشند،‌ برچسب ها ، متا تگ ها ،‌متا کیوورد ها همگی مانند هم هستند.

Keyword density:

چگالی کلمه کلیدی می باشد که نسبت استفاده یک کلمه کلیدی در یک متن است ومیزان معینی هم ندارد.

Keyword Staffing:

میزان معینی ندارد اما اگر از حد استانداردی که در الگوریتم های گوگل تعریف شده است بیشتر باشد Keyword Staffing بوجود می آید. برای درک بهتر می توان گفت به تکرار کردن یک کلمه به طور پیوسته و مصنوعی در یک متن keyword staffing  می گویند.

Over Optimizition :

بهینه سازی بیش از اندازه ی یک سایت و یا یک کلمه مشخص را Over Optimizition  می گویند. برای درک بهتر دو مورد را که ممکن است گوگل به عنوان بهینه سازی بیش از اندازه شناسایی کند را مثال زده ایم:

    اگر به مقدار زیادی Keyword Staffing کنید و یک کلمه رو به تعداد زیاد در یک صفحه خاص تکرار کنید، برای اینکه به گوگل بفهمانید این صفحه برای این کلمه سئو شده است.

    تولید بیش از حد لینک برای یک کلمه خاص به صورت مصنوعی

Crowler Robot Spider :

روبات های گوگل هستند که باتوجه به عادات شما در بروزرسانی سایت  ،به وب سایت شما سر می زنند.  به این معنی که اگر سایت خود را روزانه بروز می کنید این ربات ها به صورت روزانه به سایت شما سر می زنند و مطالب شما را میخوانند و یا اگر ماهیانه سایت شما بروز می شود این ربات ها به صورت ماهیانه به سایت شما سر میزنند.

Follow Link:

به لینک هایی گفته می شود که قابلیت دنبال شدن و دیده شدن از طریق موتور های جستجو ، یا همان ربات های گوگل را دارد.

NoFollow Link :

لینک هایی که NoFollow هستند قابلیت دنبال شدن و دیده شدن توسط ربات های گوگل را ندارند.

Site Wide Link :

لینک هایی که در تمام صفحات سایت تکرار می شود. برای مثال می توان به هدر ها ، فوتر ها و سایت بار اشاره کرد که تاثیر خاصی در سئوی یک وب سایت نخواهند داشت.

Page Autority :

اعتبار یک صفحه بر مبنای سئوی (on page) آن صفحه و لینک هایی که به آن صفحه داده شده است ،‌هم چنین حجم فعالیت در شبکه های اجتماعی و … که به طور کلی می توان گفت سایت moz.com بیش از 200 معیار را برای Page Autority و Domain Autority در نظر می گیرد.

Page Rank :

رنک و یا امتیازی که گوگل در سال گذشته به سایت ها و صفحات سایت ها نسبت می داد،‌ که در حال حاضر یک سال است که متوقف شده است.

Domain Autority :

مجموع اعتبار پیج های هر وب سایت می باشد.

Site Map:

یک فایل XML که راه ارتباطی میان شما و گوگل می باشد. در واقع محتوایی را که در سایت خود دارید به صورت یک فایل XML به گوگل نمایش می دهد.

Cloacking:

به معنی این است که گوگل تصویری که از سایت شما می بیند با تصویری که کاربر از سایت شما می بیند متفاوت باشد. انجام این کار سئوی سیاه به حساب می آید و الگوریتم های گوگل جلوی انجام آن را می گیرند.

GWT – GSC:

Google WebMaster Tools یا  Google Search Console ، کنسول گوگل برای وب مستران می باشد.  در این کنسول می توانید با گوگل در ارتباط باشید و از خدماتی بی نظیر باکیفیت بالا را از این طریق استفاده نمائید به عنوان مثال چند نمونه را مثال می زنیم:

  •     ثبت سایت شما
  •     خطاهایی از سایت که گوگل مشاهده کرده است
  •     اگر سایت شما هک شود به شما از این طریق اطلاع خواهد داد
  •     حذف و اضافه شدن لینک ها
  •     بررسی وضعیت نسخه موبایل وب سایت شما
  •     بهبود خوانایی توسط دیتا هایلایتر به ربات های گوگل
  •     مشاهده وضعیت ایندکس تمام صفحات
  •     سرعت بخشیدن به ایندکس هر صفحه
  •     ثبت نقشه گوگل
Google Analytics Featured - سئو چیست ؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

Google Analytics :

ابزار شمارشگر یا آمارگیر گوگل است که به وب مستر تولز متصل شده است. برای درک بهتر از آمار و ارقام این ابزار چند نمونه آمار هارا مثال می زنیم:

  •     مقدار بازدید سایت شما از ابتدا ی شروع فعالیت.
  •     مقدار بازدید روزانه ی وب سایت شما.
  •     مقدار User Online در سایت.
  •     کاربرانی که وارد شدن از چه صفحه هایی بازدید کرده اند.
  •     کاربرانی که وارد شده اند در چه صفحه هایی بیشتر ماندند .
  •     کاربرانی که وارد شده اند چه صفحه هایی را زود تر بسته اند.
  •     آمار دقیق اینکه کاربران از کجا به سایت شما وارد شده اند.

Java Script :

یک زبان اسکریپت نویسی پشتیبانی شده توسط تمام مرورگر ها و سیستم عامل ها می باشد. بیشتر برای سمت برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد.

Site Speed:

سرعت سایت نکته بسیار مهمی در سئو محسوب می شود، خصوصا در سال 2018 , 2019 به این نکته تاکید بیشتری شده است، در کل می توان گفت وب سایتی که همیشه از دید کاربر و گوگل در دسترس باشد رتبه بالاتری کسب خواهد کرد.

احمد رضاییاحمدرضا پری پیکر

بیشتر از 12 سال هست در زمینه های مختلف وب سایت فعالیت می کنم و به وب‌مستری و برنامه نویسی تحت وب علاقه دارم

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

نوزده − هفده =

    محمد علی پاسخ

    خیلی ممنون مفصل و کامل بود